Svar: Baby 10 mdr vil ikke spise og taber sig

29. december 2016

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære S.

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for din fine beskrivelse af jeres lille dreng, alt hvad I har forsøgt og dine ærlige tanker :)

Jeg forstår godt, at det er svært. Det er jo naturligt vigtigt for jer at kunne give jeres dreng mad. Det at spise mad og tage på er jo et helt basalt behov - og der er ikke noget I ønsker mere, end at sikre ham dette! Og derfor gør det naturligt ondt, når han bare ikke accepterer den mad I serverer...

Det er rigtig godt, at I nu har fået kontakt med en ergoterapeut! Det har givet jer en forklaring - jeres dreng har rigtig svært ved at bearbejde føde bagerst i munden og derfor svært ved at synke mad med mere bid. Det er lidt forskelligt, hvordan børn reagerer - nogle børn bruger rigtig lang tid på at tygge og sidde med maden i munden, andre børn smager kortvarigt på det og spytter det hurtigt ud igen. Atter andre børn skyller maden ned med væske og der er også børn som "sluger" maden uden at tygge den særligt inden...

Der er også nogle børn som reagerer på madens temperatur. Som f.eks. har lettere ved at spise kold mad end lun mad - og omvendt. Derfor vil nogle børn f.eks. have lettere ved at spise is, yoghurt eller frugtgrød, der er koldt. Andre vil have lettere ved at spise suppe eller varm grød og mos.. Det kan derfor også være en overvejelse værd, om I skal prøve med mad i forskellige temperaturer, og se om han vil acceptere noget af det netop på grund af temperaturen...

Jeg synes, at I skal holde fast i planen. Jeg synes ikke, at I skal begynde at sætte hans indtag af mælk op. Han tilbydes lige nu 3 flasker a 180 ml, og mere skal han ikke have. Derudover skal han tilbydes vand af kop, så hans væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket, og så skal han tilbydes 5-6 måltider dagligt - 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.

Det er rigtig godt, at I ikke længere presser ham til at spise :) Og det er også rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fokus på, at det er bedre, at han spiser lidt, end at han ikke spiser. Og det betyder ikke noget, hvad han lige nu spiser - bare han spiser. Det betyder, at hvis I lige nu kan få ham til at spise lidt is, frugtgrød eller lignende, så er det helt i orden - også selvom grøntsager og fisk vil være sundere for ham :)

Det er super, at han er interesseret i at sidde med knækbrød i hånden og gumle på det. Denne lyst er vigtig at bibeholde. Er der andre ting, som han måske ville acceptere at sidde med? Hvad med en æbleskive eller en stor pandekage - noget helt nyt, som han ikke er vant til og som måske kan være med til at gøre, at han ...

Annonce

... begynder at synes om det at spise. Så det begynder at blive forbundet med noget, som er rigtig rart... Klatkager lavet af grød og stegt på panden kan også være en mulighed...

Han er rigtig godt igang grovmotorisk - og du skriver, at han finmotorisk også er godt med - dejligt! Kan han finde ud af at fiske små stykker mad op med fingrene? Det kan være kogte grøntsager i stykker f.eks. kogte gulerødder eller kogte ærter. Det kan også være lidt rosiner (max 50 gram om ugen) eller det kan være Minifras. Minifras kan både gives, som de er, men du kan også prøve at lade dem bløde op i lidt mælk (mme), og give ham dem bløde og lette at tygge for ham - for at prøve noget andet og for igen at give ham fornemmelsen af, at det at spise er hyggeligt og rart. Som ergoterapeuten også har sagt til jer, så er det vigtigt, at han også begynder at indtage mad, så han får fornemmelsen af mæthed i maven:) Så lige nu altså fokus på at han spiser, mere end hvad han lige spiser... :)

At han lige nu lukker munden tænker jeg, handler lige så meget om den alder og udvikling, som han går igennem lige nu - som det handler om maden. Hos jer virker det bare ekstra hårdt, netop fordi han har haft spiseproblemer hele tiden - men der kan sagtens være tale om en udviklingsfase mere end et spiseproblem lige nu, hvis I forstår, hvad jeg mener...

Det er derfor rigtig godt, hvis I kan få ham til at spise selv, sidde med mad i hånden, tage mad op med fingrene, smage, putte i munden osv. Også selvom meget af det kommer ud igen, så er det vigtigt, at I lader ham selv forsøge sig :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det handler om, at han netop nu begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje - han vil selv. I oplever det sikkert også på puslebordet, hvor han ikke vil ligge og derfor protesterer voldsomt, når I lægger ham ned. Eller når I giver ham hue på, så vil han ikke have den på og forsøger at hive den af med det samme. Alt sammen et sundhedstegn og tegn på at han udvikler sig i sund og god retning...

Og selvom han naturligvis ikke skal tabe sig, så er det helt okay, hvis vægten begynder at stagnere lidt - der sker ofte også i denne alder. Og du må forsøge at holde fast i, at han faktisk lyder til at trives rigtig godt. Han er en glad dreng, der er rigtig godt igang motorisk. Han pludrer, bruger sig selv, leger, smiler, griner, sover faktisk godt osv. alt sammen på trods af hans sparsomme indtag af mad...

Så prøv at finde roen i at det nok er en periode og hold fast i alt det gode, som han også giver jer:)

Sender dig et stort knus med på vejen og ønsker jer et rigtig dejligt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor